Oferta

Co się dzieje w glebie?

Czym różni się „ziemia” od Ziemi? Czy każda gleba jest taka sama? Czym różni się wietrzenie od erozji wietrznej? Czemu w jednych miejscach rośliny rosną lepiej a w innych gorzej? Czy piasek to też gleba? Dlaczego glebę można porównać do gąbki? Uczniowie dowiedzą się o mechanizmach rządzących powstawaniem gleby, grupach organizmów zamieszkujących ją oraz procesach, które toczą się w glebie. Samodzielnie będą mogli zmierzyć pH gleby i zastanowić się dlaczego niektóre zwierzęta unikają kwaśnych gleb. Uczniowie wykonają proces sedymentacji i rozważą jego rolę w przyrodzie. Ponadto, będą mogli zobaczyć, że grzyby to nie tylko duże, chętnie zbierane borowiki czy pieczarki, ale także mikroskopijne i nie do końca poznane organizmy. W trakcie zajęć wykorzystywany jest mikroskop, co pozwala uczniom zapoznać się z podstawami jego działania.

Piękno mikroświata

Czy wszystko można zobaczyć gołym okiem? Uczniowie podczas zajęć będą mogli przekonać się, że cały świat składa się z wielu mniejszych elementów, które często są dla nas niedostrzegalne. Uczestnicy samodzielnie przygotują preparaty m.in. z zarodników, pyłków i liści roślin, wody z dna jeziora, itp. Będą również mogli zobaczyć w powiększeniu grudkę gleby, skrzydła owadów lub własny włos. Uczniowie zdobędą umiejętność przygotowywania preparatów, barwienia ich oraz obsługi mikroskopów.

Warsztaty z zapylania

Jedną z interakcji międzygatunkowych rośliny-zwierzęta jest zapylanie roślin. Polega ono na odwiedzinach kwiatu przez np. owady i przeniesieniu pyłku na znamię słupka. W wyniku tego procesu powstają nasiona, dzięki którym rośliny rozmnażają się. Uczniowie na podstawie krótkich doświadczeń i zabawy będą mogli przekonać się dlaczego niektóre owady odwiedzają określone gatunki roślin, a inne omijają. Na podstawie wielu przykładów uczniowie poznają metody zachęcania zwierząt do odwiedzin różnych rodzajów kwiatów. Poznają także inne sposoby przenoszenia pyłku (np. przez wiatr). Podczas zabawy grupowej przekonają się, że zapylanie musi być korzystne zarówno dla roślin i zapylaczy.

Zbuduj hotel dla pszczół!

Jedną z przyczyn spadku różnorodności biologicznej jest postępująca urbanizacja. Ponadto, zanieczyszczenia środowiska, brak zieleni, fragmentacja siedlisk powodują, że maleje liczebność populacji owadów zapylających. Szczególnie trudne życie mają owady występujące w miastach. Ich nieobecność w tym środowisku może spowodować, że niedługo z naszego krajobrazu mogą zniknąć kasztanowce, jarzębina, czy ptaki żywiące się owadami… Jednak są sposoby, aby temu zapobiec! Za pomocą kawałków drewna, traw i innych roślin można samodzielnie przygotować domki dla biedronek, samotnych pszczół i innych owadów. Takie konstrukcje stanowią dogodne miejsce do składania jaj przez owady oraz mogą być doskonałą dekoracją balkonu czy ogrodu.

Jak i co jedzą rośliny?

Czym jest odżywianie i jak ono wygląda u roślin? Na czym polega fotosynteza? Za pomocą prostych i efektownych doświadczeń uczniowie mogą obserwować przewodzenie u roślin. Uczniowie zapoznają się z budową roślin występujących w różnych warunkach. Na podstawie materiału biologicznego wskazują przystosowania roślin do życia w odmiennym środowisku. Jednak nie wszystkie rośliny są samożywne. W przyrodzie występują także rośliny drapieżne (np. rosiczki, muchołówki, dzbaneczniki). W czasie zajęć będzie można zapoznać się z mechanizmem wabienia i zjadania owadów.

Aktualności